היום השלישי: הרמה עולה

לאחר יומיים של גישושים ומשחקים בפערים גדולים, יום המשחקים השלישי סיפק לנו כמה משחקים טובים יותר וגם הארכה ראשונה לאליפות. צרפת ניצחה את טורקיה וסיימה עם מאזן מושלם, מונטנגרו עם ניצחון בכורה, סרביה התאוששה מההפסד לאוקראינה עם ניצחון על איטליה, ספרד המשיכה להשתעשע ופולין הפתיעה את סלובניה. (צילום: fiba europe)


| איתמר יצחקי

 

שלב שמינית הגמר:

קרואטיה - פולין (13:45)
יוון - גרמניה (13:45)
צרפת - אוקראינה (16:00)
סרביה - בריטניה (16:00)
טורקיה - איטליה (18:15)
ליטא - לטביה (18:15)
ספרד - סלובניה (20:30)
ישראל - מונטנגרו (20:30)

 

יום נתון. זה צמד המילים הכי חזק שאנחנו נתקלים בו באליפות אירופה לעתודה עד גיל 20. אולי אנחנו לא זוכים (עדיין) לראות את הרמה הגבוהה ביותר והקבוצות עדיין לא הגיעו לשיא שלהן (גם הנבחרת שלנו), אבל רמת העניין עולה מיום ליום. צרפת וספרד נמצאות במאזן מושלם, כשמנגד רק שתי קבוצות עוד לא ניצחו באליפות.

 

בית א':

1. צרפת 0-3
2. טורקיה 1-2
3. מונטנגרו 2-1
4. בריטניה 3-0

משחק צמוד והפכפך בין שתי הבלתי מנוצחות של בית A הפגיש בין צרפת וטורקיה, שעדיין, לתחושתנו, לא מציגות את היכולת הטובה ביותר שלהן. מחצית שנייה טובה מאוד של נבחרת צרפת עשתה את ההבדל, מחצית שבה היא בעיקר מרימה את הקצב בהגנה ועוצרת את טורקיה על 26 נקודות בלבד בדרך לניצחון 57:69. בכלל, מגיעה מילה טובה להגנה של נבחרת הטריקולור, שעוצרת את היריבות שלה בשלב המוקדם על 59.33 נקודות בלבד וכל סל נגדם מושג אחרי מאמץ. שמוס הזאר קלע 20 נקודות עבור טורקיה, אבל כל החברים שלו היו הרחק-הרחק מאחור. טורקיה עם שלשה אחת בלבד לאורך כל המשחק (מתוך 11 ניסיונות) וככה אי אפשר לנצח. מנגד, איוואן פריאר עם 13 נקודות.

קרב נוסף בבית A הפגיש בין שתי הנבחרות שלא ניצחו עדיין באליפות. מונטנגרו ובריטניה היו קרובות במשחקים הקודמים, אבל צרפת וטורקיה פשוט נבחרות טובות יותר. המשחק אמנם לא התעלה לרמה גבוהה אבל היה צמוד ומעניין לכל אורכו. היתרון עבר מצד לצד וקיבלנו קרב של ממש בין שני שחקנים – מצד אחד נתן דלאני רובינסון שקלע 17 נקודות באחוזים מצוינים לבין איגור דרובנז'ק, שסיים עם 22 נקודות, 5 ריב' ו- 8 אס' והוא בהחלט מתגלה כאחד השחקנים הטובים והיציבים באליפות. אנחנו קופצים ישר לרבע האחרון, אליו מונטנגרו נכנסה ביתרון חמש והיא פשוט הייתה טובה, יעילה ומרוכזת יותר. בריטניה הצליחה להתקרב עד לפער של שתי נקודות בלבד, אבל מונטנגרו ידעה להתעשת במהירות ולעלות ליתרון שמונה. מזה, בריטניה כבר לא הצליחה לחזור. מונטנגרו עם ניצחון ראשון באליפות, 68:72, והיא תפגוש את ישראל ביום רביעי.

 

בית ב':

1. סרביה 1-2
2. ישראל 1-2
3. איטליה 2-1
4. אוקראינה 2-1

במשחק המקביל בבית הישראלי נפגשו שתי נבחרות שהפסידו ביום המשחקים השני – איטליה וסרביה. סרביה ידעה שהפסד נוסף יכול לדרדר אותה עד למקום האחרון והיא לא רצתה להגיע למצב הזה. היכולת שלה הייתה רחוקה מלהרשים או אפילו להזכיר את היכולת הטובה שראינו במשחק הראשון נגד נבחרת ישראל, ושתי הקבוצות סבלו מאחוזי קליעה נמוכים. אבל בסופו של דבר סרביה שמרה על היתרון אותו היא בנתה לכל אורך המשחק ומנצחת 73:69. מרקו פיצרסקי הסרבי היה פשוט מעל כולם במשחק הזה עם 25 נקודות ו- 13 ריב', 27 נקודות גדולות של סטפניני האיטלקי לא הספיקו. איטליה מסיימת את הבית המוקדם במקום השלישי, סרביה חוזרת למקום הראשון.

 

 

בית ג':

1. ספרד 0-3
2. קרואטיה 1-2
3. גרמניה 2-1
4. לטביה 3-0

ניצחון קליל לנבחרת קרואטיה המתאוששת מול נבחרת לטביה החלשה. רבע שני מצוין של 12-26 לקרואטים (שהגיע דווקא אחרי רבע טוב של לטביה שסיימה ביתרון חמש) עשה למעשה את ההבדל וסידר לקרואטיה ניצחון 78:90. חמישה שחקנים קרואטים קלעו בספרות כפולות (ועוד שניים הגיעו לתשע נקודות) כשמעל כולם כמובן טוני נאקיץ' עם 21 נקודות באחוזים טובים מכל הטווחים. הקרואטים בעיקר נתנו דקות מנוחה לשחקנים המובילים לקראת המשך האליפות. 25 נקודות של דוידס אטלבוארס לא עזרו יותר מדי ללטביה, שתעלה לשלב ההצלבה ללא ניצחון.

עוד ניצחון קליל לנבחרת הספרדית, הפעם מול גרמניה, כשהיא מדלגת מעל הבית שלה בדרך לשלב ההצלבה וגם הפעם הספרדים לא היו זקוקים ליכולת גבוהה מדי כדי לנצח 78:66. גרמניה אמנם הייתה טובה יותר בהשוואה לנבחרות האחרות, אבל גם כאן פערי הרמות הורגשו. הספרדים נעזרים במשחק טוב של מיגל גונזלס שסיים עם 16 נקודות, אליו הצטרפו גם רוסה שתרם 15 נקודות ו- 7 ריב' וקרלוס אלוחן שסיים עם 12 נק' ו- 7 אס'. הספרדים מגיעים לשלב ההצלבה כשהם אולי הנבחרת הכי טרייה ורעננה באליפות. אף אחד לא שיחק יותר מדי, אף אחד לא נשחק וכל השחקנים בסגל תרמו במשחק כזה או אחר את התרומה שלהם. מנגד, גרמניה מגיע להצלבה במאזן שלילי ומעניין יהיה לראות לאן היא תגיע.

בית ד':

1. ליטא 1-2
2. יוון 1-2
3. פולין 2-1
4. סלובניה 2-1

ההפתעה הכי גדולה של היום היא פולין שניצחה את סלובניה 80:77. פולין, שהייתה לבשר התותחים של בית D, שחטפה 72 הפרש מצטבר בשני המשחקים הראשונה, מנצחת את סלובניה, שאמנם רחוקה מימי הזוהר שלה, אבל עדיין זו הנבחרת שניצחה את נבחרת ליטא המרשימה רק יום קודם לכן. זה התחיל דווקא בכיוון של סלובניה שעלתה לפער סולידי אחרי רבע ראשון, עם משחק קבוצתי יפה לעין. פולין, שחטפה כאמור כמה מכות מתחילת האליפות סירבה להתפרק ועם רבע שני מצוין דווקא היא זו שירדה ביתרון למחצית. רבע שלישי לא טוב מבחינה התקפית הוציא את סלובניה מהשטף שלה, ברבע בו היא קולעת 10 נקודות בלבד. ברבע הרביעי הלחץ הורגש היטב על שתי הקבוצות. סלובניה איפסה את הידית וקלעה 27 נקודות, אבל פולין לא הייתה מוכנה לתת להזדמנות הזו לחמוק ממנה. ניצחון יפה ומרשים לנבחרת פולין, שתופסת את המקום השלישי בבית.

אחד המשחקים הטובים והאיכותיים ביותר באליפות עד הפגיש בין יוון וליטא. ליטא, שהגיעה אחרי ההפסד המפתיע לסלובניה, רצתה לשפר עמדות ואולי לתפוס את המקום הראשון בבית על חשבונה של יוון, שנראתה מצוין בשני המשחקים הראשונים. משחק נהדר בין שתי נבחרות מאומנות ומוכשרות היה צמוד ומותח לכל אורכו, כשאנחנו מקבלים גם את ההארכה הראשונה לאליפות. ליטא נכנסה לדקות ההכרעה ביתרון ארבע, ברבע רביעי מותח, אבל היא לא השכילה לגמור את המשחק שם. שתי הקבוצות התקשו מאוד לייצר נקודות והמשחק נשלח להארכה במצב של שוויון 67:67.

דווקא בהארכה הסחר נפרץ ושתי הקבוצות קלעו כמעט מכל מקום. במצב של יתרון נקודה ליוון, ליטא יצאה להתקפה אחרונה. הניסיון הראשון לשלשה הלך החוצה, ארנאס וליצ'קה עם ריבאונד התקפה מסר את האסיסט לסרגיאונס שקובר שלשה גדולה בקור רוח ומנצח את המשחק - 88:86. ויטאליוס קוזיס היה האקס פקטור של ליטא עם 18 נקודות ו- 13 ריב', בנבחרת היוונית, משחק מצוין של התאומים לבית קלאיזקיס שקלעו 44 נקודות משותפות לא הספיקו. ליטא תופסת את המקום הראשון בבית.